Skip to main content

20 Januari – Daan van Zutphen nam samen met het Mexico Racing Team deel aan een van de grootste en moeilijkste endurance races van het jaar. Met de meeste gereden uren van het team komt de coureur uit Veghel op een totale rijtijd van 7,6 uur. Dat doet hij ook nog eens volledig foutloos. Het persoonlijke resultaat mocht er wezen, het algemene resultaat helaas niet. 

“De eerste paar uur verliep vlekkenloos. Adolfo Perez zette ons neer op pole position en wist de leiding te behouden voor de eerste twee stints. Daarna was het aan FIA formule-3 coureur Noel Leon de beurt om precies datzelfde te doen. Ook hij wist de leiding te behouden, en zelfs te verbreden. Vervolgens was het aan mij de beurt om ook weer onze leiding vast te houden. Vlekkeloos behield ik de leiding. De eerste stint was natuurlijk even wennen, maar ik wist me goed een weg door de langzamere GTE categorie te banen. Het tweede deel van mij stint ging ook vrij soepel. In een race leer je toch altijd meer dan in andere sessies. Mischien komt dat omdat er wat op de lijn staat, de rondetijden werden in iedergeval beter. Rond 11 uur in de avond zat mijn eerste dubbele stint er op.”

Helaas na ongeveer het vijfde uur, zag coureur Adolfo Perez de muur iets te dichtbij op hem afkomen. “Precies op de startfinish lijn raakte een lmp2 de controle kwijt, dat resulteerde in contact met onze bolide. Niet alleen stonden we letterlijk in de pit muur, de auto moest drie minuten weggetakeld worden. Daarna bleken we ook nog eens twaalf minuten reparatie tijd te hebben. Een race die potentie had voor een overwinning werd ons dus helaas ontnomen in het zesde uur.” Als gevolg werd de tweede dubbelle stint voor Van Zutphen in het achtste uur geschrapt. Na een welverdiende en nodige vier uur slaap was het weer zijn beurt, want om zeven uur
’s ochtends begon zijn geschrapte tweede stint.

‘Ik doe het er wel voor.’ Van Zutphen vindt het geen probleem om wat minder slaap te pakken. Om een nacht door te halen of om vijf uur in de ochtend uit zijn bed te stappen. “Dit is wel waar ik het voor doe natuurlijk, dit is mijn passie en los van dat, ik doe alles om samen met mijn team te presteren, ook al weet je dat de overwinning niet meer mogelijk lijkt. Het is en blijft een teamgame. Ik ga altijd voor het maximale resultaat. Deze mindset heb je voor deze situaties echt nodig.”

Deze mindset heeft hem hoogstwaarschijnlijk geholpen om samen met zijn team de resterende uren door te komen. “We verschenen in totaal met vijf rijders aan de start van de race. Het is dan logisch dat iedere coureur evenveel uren maakt op de baan. Dat was zeker niet het geval in deze 24 uurs race. De meeste teamgenoten lagen in bed om. Zeven uur in de ochtend is twaalf uur in de avond voor het grote gedeelte van Mexico. Dus was het aan mij de taak om door te rijden en mijn teamgenoten wat slaap te geven. Ik had gelukkig nog Yosgart Alejo, de nieuwste aanwinst in het team. Er gebeurde ook weinig tijdens mijn stint die maar liefst 4 uur heeft geduurd. Je bent altijd blij als er weinig gebeurd, een beetje actie is leuk, maar je wordt sowieso op je tenen gehouden met langzamere GT3’s rond je. Yosgart Alejo nam het stuur over in het midden van deze stint. Daarna nam ik het stuur weer over en rond 11 uur in de ochtend eindigde wat voor mij een super goede serie stints.”

Hij houdt het dus lang vol, maar was nog niet helemaal klaar. Van Zutphen heeft er al vijf uur op zitten, maar er kwam nog eens twee uur bij. “Na mijn stint van vier uur nam Noel Leon weer het stuur over, de race was al lang verloren, dus deden we alles wat we konden om de auto over de lijn te brengen. Na een dubbele stint van de huidige Formule 3 coureur was het weer mijn beurt. Ditmaal een dubbel, dubbele stint. Vier keer 40 minuten. 2,6 uur dus. Dat brengt mijn totale racetijd op 7,6 uur.

Het was de eerste crash die ons het gevecht ontman, het bleef daar ook niet bij, want er volgde nog wat kleine incidenten met minimale schade. Je hebt liever dat deze dingen niet gebeuren, maar het blijft endurance racen. Mijn grote lichtpunt is dat ik geen fouten heb gemaakt in de totale 7,6 uur op de baan. En ik mag mezelf daar best wel een schouderklop voor geven. Tuurlijk wil je winnen, maar als je niet heel over de lijn kan komen maak je sowieso geen kans. De snelheid was prima en ik heb de auto uit de muur weten te houden. Mijn taak is dus gedaan.

Bekijk hier verschillende onboards tijdens de 24h. Gereden door Daan van Zutphen:

https://www.youtube.com/watch?v=dHInvsDJSW0&t=174s

https://www.youtube.com/watch?v=DYNC3rS_eZk&t=733s 

 

Leave a Reply