Skip to main content

14 December  – Na een spannende pre-kwalificatie wist Daan zich naar de volgende ronde in de Sim Formula Europe te knokken. Donderdag 14 december was het dus tijd voor de kwartfinales, waar 60 rijders verdeeld over 3 divies zouden vechten voor een plek in de volgende ronde. Een uitdaging zou het gaan worden. Een uitdaging was het. Want dit is Europa’s beste, het echte werk.

“De ene race is makkelijker dan de andere, dat geldt niet alleen voor je snelheid. Ook mentaal loop je weleens tegen een muur aan. Deze race was geen uitzondering. Je hebt geen teamgenoten waarmee je kan overleggen, data kan vergelijken en ook een setup moet je zelf uitvogelen. Als je andere coureurs spreekt hoor je dat ze gemiddeld meer dan een seconde sneller rijden. Dat is wel een klein WTF moment. Zie dat maar eens uit je hoofd te halen als je aan het oefenen bent. Tijd is ook een factor. De ene rijder krijgt betaalt en kan 8 uur per dag aan zijn setup werken. De ene weer niet. Zo zijn er natuurlijk veel excusen die je kan gebruiken. Je moet in iedergeval gewoon door.”

“Het doel wijzigde zich van top 10, naar overleven en nog enigszins met de rest meekomen. Dus ik herpakte mijzelf en besloot op mezelf te focussen, niet op anderen. Dat bleek te werken, de tijden werden sneller en het vertrouwen keerde terug, maar nogsteeds niet waar het moest zijn.”

Op donderdag 14 december klokslag acht uur nam de kwalificatie plaats. Maar nipt voor de sessie waar het om draaide wist Daan een cruciale fout te ontdekken. “Het waren mijn pedalen. Ik had nieuwe pedalen op Maandag binnengekregen. Tijdens de vrije training had ik mooi de tijd om wat af te kijken bij andere rijders. En tot mijn verassing vond ik uit dat iedereen 20 kilometer meer topsnelheid had. WTF! Ik verloor maarliefst een seconde in sector 1, dat is 1 bocht! ‘er gaat hier iets goed fout’ vertelde ik mijn engineer. De kalibratie was fout van mijn rempedaal en dus bleef deze miniscuul haken op 2 procent. Dat kost veel tijd. vijf minuten voor de kwalificatie wist ik het probleem op te lossen. Maargoed, je hebt dus 4 dagen te langzaam gereden. je rempunten worden anders, dus dat vergt weer eens aanpasing. Gelukkig was ik dat onderhand wel gewend.”

Van de twintig rijders kwalificeerde Daan zichzelf op de vijftiende plek. “Tot mijn verassing. Ik was in de hoogste divisie gezet. En dat betekende dat het gat van onder naar boven groter was en je het dus tegen snellere rijders opneemt. plek vijftien was dus een prima startplek.” Zijn allereerste race in rFactor 2 wordt tegen de beste van Europa verreden. Een uitdaging op zich. “Wat het resultaat ook zou zijn, ik was tevreden genoeg met de middenmoot. Tuurlijk wil je meer, maar je moet ook realistisch blijven.”

“Niks aan te merken op de start, niks gewonnen, niks verloren. Het was pas in de latere fase van de race dat ik posities wist in te halen. De snelheid was ook niet zo spectaculair en er gebeurde niet veel. Ik kreeg achteraf nog te horen dat we geen slipstream hadden zelfs. Dan word het inhalen inderdaad moeilijk. De bandenslijtage was verschrikkelijk, maar daar had iedereen last van. Ik profiteerde van de fouten die voor mij werden gemaakt. En wist zo twee posities te klimmen, maar daar stopte het. Na dus een vrij neutrale race kwam ik als dertiende over de lijn. En dat is positief. Je allereerste race in een onbekend spel, tegen de beste van Europa zo uitrijden. Dat is een puike prestatie.”

Leave a Reply